Mi az a Power Platform?

Az előző bejegyzésből megtudhattad, hogy segítheti a Power Platform egy-egy vállalkozás életét. De mi is az a Power Platform? Ha még nem találkoztál vele, vagy pontosan nem tudom miről szól, ebből a rövid bejegyzésből megtudhatod a legfontosabb dolgokat.

Lehet a Power Platform elsőre úgy hangzik, mintha egy önálló szoftver neve lenne, azonban ténylegesen egy platformról van szó, ami számos Microsoft szoftvert/programot foglal magába. Ezek a Power Automate, a Power Apps, Power Pages, a Power BI, és a Power Virtual Agent, amik egy része az alap Office 365 előfizetésben is elérhetőek. Szóval simán lehet, hogy a cikk elolvasása után bele is vetheted magad a tanulásba, mert már van hozzáférésed.

Miért jó ez? Miért van rá szükségem?

A platform alapvető lényege, hogy low-code/no-code megoldást kínáljon különböző üzleti problémák megoldására/automatizálására. Ezek a problémák lehetnek egyszerű ismétlődő napi feladatok vagy egésszen komplex üzleti folyamatok,

Bármilyen fejlesztői tapasztalat vagy programozási nyelv ismerete nélkül, akár te is elkezdheted használni ezeket a programokat. Némi tanulással és egy kis gyakorlással hamar hasznos, gyakorlatias tudásra tehetsz szert. A legjobb az egészben, hogy napjainkban, amikor minden vállalatnál a digitalizáció és az automatizáció van fókuszban, egy keresett, piacképes tudás birtokában leszel, amire hosszútávon lesz szükség lesz a munkaerőpiacon.

Fontos, hogy ezek az eszközök (Power Apps & Power BI & Power Automate stb.) önállóan is alkalmasak egyszerű üzleti problémák megoldására. Azonban, ha egy összetett folyamatot kell automatizálnunk, digitalizálnunk, akkor mindenképpen érdemes kombinálva használni őket. Bármelyikkel is ismerkedsz meg elsőként, érdemes a Power Platform összes elemét elsajátítani, mert így akár olyan komplex problémákra találhatsz megoldást, amiket egyébként csak hosszadalmas és drága szoftverfejlesztéssel lehetne kiváltani.
A Power Platform alkalmazásait könnyedén összekapcsolhatjuk már meglévő szoftvereinkkel és adatainkkal, hiszen több mint 600 konnektor áll rendelkezésre jelenleg, amik száma folyamatosan bővül.

Nézzünk egy példát

Példánkban egy termelő cég napi szinten gyűjt adatot arról, hogy melyek azok a termékek, amikkel valamilyen probléma merült fel gyártás közben. Ezeket az adatokat egy Sharepointon tárolt közös Excel táblában gyűjtik, amikről minden esetben manuálisan emailt küldenek a termelési vezetőknek, illetve ad-hoc jelleggel kimutatásokat készítenek.
Ezt a folyamatot egy komplex Power Platform megoldás készítésével tudjuk a leghatékonyabban automatizálni, amivel értékes munkaórákat spórolhatunk meg a munkavállalóink számára. A felszabadult időt pedig magasabb hozzáadott értékű tevekénységekre fordíthatnak.

Első körben meg kell oldanunk az adatrögzítést. Itt jön képbe a Power Apps, aminek az egyik fő felhasználási területe az adatrögzítés. Egy olyan felületet hozhatunk létre, ami egyszerű és könnyen kezelhető a felhasználók számára és ezáltal nem találkozhatunk azzal a problémával többet, hogy valaki esetleg megnyitotta a fájlt és mi nem tudjuk szerkeszteni, vagy az általunk hozzáadott adatokat valaki véletlenül módosította, vagy hibás formátumban, illetve gépelési hibákkal visz be adatokat.

Ezeket az adatokat folyamatosan gyűjtjük, tároljuk (SQL, Sharepoint) és ezekre épülve készíthetünk olyan vizualizációkat, összegzéseket, amelyekre napi/heti/havi/éves szinten szükségünk lehet.  Akár több adatforrást is összekapcsolhatunk komplex riportok létrehozásakor. Itt jön képbe a Power BI, amivel automatikusan frissülő, mindig naprakész riportokat hozhatunk létre a gyűjtött adatokból. Ezeket a riportokat csak egyszer kell elkészítenünk, utána a Power BI mindent megold helyettünk. A Power BI egy önkiszolgáló eszköz, tehát a felhasználó lényegében saját magának állíthatja be, hogy pontosan milyen információra van szüksége. Ezzel megszüntethető az amikor a vezetőnk az ad-hoc kérésekkel fordul hozzánk, mint például a “küldj már egy verziót csak a vidéki számokkal!”.

Utolsó lépésként pedig meg kellene oldanunk, hogy egy egyszerű sablon emailt ne a munkavállaló szerkesszen és küldjön ki minden alkalommal. Például egy ilyen esetben válhat hasznunkra a Power Automate. A lényeg, hogy előre meghatározott esemény bekövetkeztével elindul egy sor folyamat, amivel a manuális, ismétlődő, unalmas feladatokat tudjuk automatizálni. Konkrét példánkban, minden alkalommal, amikor egy hiba rögzítésre kerül az applikációnkban, akkor a Power Automate ki tudja küldeni a meghatározott személyeknek a hiba részleteit. Az email küldésére akár a Power BI riportból is van lehetőség, ha tömegesen szeretnénk értesítést küldeni, illetve a körülményektől függően akár a PowerApps egymagában is képes megoldani az emailküldést.

Ami kimaradt...

A példában nem esett szó a Power Virtual Agentről, ami lényegében egy digitális asszisztens létrehozását teszi lehetővé. Gyakori felhasználási terület mikor a HR csapat használja munkavállalók egyszerű kérdéseinek a megválaszolására. Anélkül segíthetnek kollegáiknak, hogy valaki a HR-ről személyesen is bekapcsolódna a folyamatba. Nagy cégeknél a különböző dokumentumok sokszor egy valóságos mappalabirintusban érhetőek el, amivel sokan nem szeretnek bajlódni. Ilyenkor általában chat-en vagy emailben írnak a HR-nek, hogy segítsenek megtalálni valamit. A Power Virtual Agent segíthet egy chat felületen megtalálni az adott dokumentumokat vagy belinkelni azt az oldalt ahol az adott információ elérhető.

A fenti példa természetesen csak egy a millió üzleti folyamat közül, amit egyszerűen automatizálhatunk a Power Platform segítségével. Remélem már kicsit jobban átlátod és érted, hogy ezek az eszközök mikor és miért lehetnek nagyon hasznosak egy vállalkozás számára

Ha érdekelnek Power Platform példák a való életből, nézd meg ezt a 2 YouTube videóm:
Low-code vs Pro-code. PowerApps példák a való életből
Power Platform példák 2.rész